Menu

Bart Schaubroeck - Sessie November 2015

Het is zover, het najaar is er en de donkere dagen ook. Met geluk nog wat prachtige zonopkomsten, avondrood  en vissen.  Plannen zijn gemaakt voor een 10 daagse trip... Ik Bart, Sander en Marley de hond.

We kiezen voor een water in de Mosellestreek die we eigenlijk niet veel aandoen vanuit  België …waarom?  Weet ik ook niet. Maar de streek ligt vol met privéwaters, openbare waters en kanalen. Dit komt door de vele zand- en grindwinningen. Wij gaan op een water die van een plaatselijke visclub is, geen karperwater bij uitstek. Er worden roof-, karper- en witviswedstrijden georganiseerd door de plaatselijke club op dit water. Kortom alle vissoorten zijn er goed vertegenwoordigd. Zelf vind ik het aangenaam om deze waters te bevissen.  Het is niet zo commercieel en elke vis is een verrassing .

De eerste dag komen we toe in de mist, het water van 17Ha is niet te zien…  Dit gebeurt wel vaker in deze periode van het jaar… Daar kiezen we ter plaatse een stek voor ons twee in functie van de diepte. Daar kiezen we tussenin, niet naar het diepste punt en ook niet naar het ondiepe stuk, zo hopen we van de beide werelden zo wat te kunnen profiteren. Voor het aanvoeren van de stekken hebben we gekozen voor Krill Langoustineen de zoete Tropical Ice vanSpeedcarp.

Deze worden niet teveel gedroogd, zo blijft de flavour van de bollen toch beter om vrij te komen. Deze worden vermengd met kleine en grote granen. Dit doen we om algemene attractie op de stek te brengen. Zoals bijna altijd laat de vis zich niet zien de eerste dag, de drukte van het peilen, aanvoeren en opstellen van alles heeft zijn tol gevraagd… Dus ook aan ons, dus kropen we er vroeg in. Volgende ochtend zien we weer geen water, we keken naar elkaar door de mist heen en zaten met de handen in het haar. “Dit wordt moeilijk de komende dagen“ zeiden we.
Geen zicht op het water en geen zichtbare beweging… Man man man... De hengels die ik nu 12h in had liggen liet ik met rust. Er was toch geen zicht… en weer alles verstoren leek mij niet zo goed. Natuurlijk  deed Sander op de andere stek het juist anders. De stek werd weer aangevoerd en nu gingen we wel eens kijken wie nu gelijk had met zijn tactiek!!

En ja hoor! Na de rust op mijn stek gaat er toch een vis vandoor, een mooi schub van +-15 kg… Hahahahahaha!  “Laten liggen was dus toch juist!!” Dacht ik. De komende dagen  zien we nog minder water door de mist die niet optrekt. Maar door het markeren van onze  lijnen, kunnen we onze stekken telkens opnieuw terugvinden en voeren we deze altijd op de juiste afstand aan.  Na 5 dagen kwam de zon erdoor! Dit om half drie in de namiddag.
Aangezien Sander naar de ondiepere kant vist  en ik op open water, gaf de zon meer en meer leven aan Sander zijn kant en kwamen er ook zeer mooie vissen uit. Ook zijn nieuwe PB schub van +-21kg kwam van deze stek.

Vergeef ons de juiste gewichten, want we zijn gewoon al zo blij bij elke mooie vis. Als er een aanbeet is, gaat de sfeer maal  100  en we zitten al zo te genieten. Dit alles werd met één telefoon van het thuisfront afgebroken, jammer… Maar deze familiale onrust gaat even voor voor mij.
Sander bleef nog even en ik nam de auto terug huiswaarts. Toen ik op terugreis was, dacht ik aan de mooie vissen die we wisten te strikken. “Ik hoop dat Sander nog wat verder vangt.” Dacht ik. Zeker nu met de zon en de wind op de stek! Ik duim voor hem voor de komende 4 dagen. Maar de sessie is voor ons zeker niet meer hetzelfde. Na afloop hoor ik van Sander dat alles leuk is verlopen. Hij heeft verder gevist op onze twee stekken, gelukkig is er hulp gekomen vanuit België want met het betere weer haalde Sander en nog 6 vissen per nacht uit, wat me veel plezier deed om te horen! Het aas van Speedcarp heeft dus zijn werk gedaan. Zoals altijd in deze periode met de veranderlijke weerssituaties van wind, temperatuur en lichtsterkte op de stek, is het ons toch gelukt een mooie najaarssessie te bekomen. Daarvoor zijn al deze beschikbare diameters van het aas interessant. Wij hebben voor 12mm, 16mm, 20mm en veel crunch gekozen zodat alle flavour kunnen vrijkomen bij deze  watertemperaturen van 7 tot 15 graden.

Ik stuur jullie met plezier wat foto’s van vangsten en sfeer van deze najaarssessie van mij, Sander en Marley de hond!

Tot de volgende!

Thanks Elie van Speedcarp,

Ook bedankt aan Maxim die niet vist, maar toch de Sander kwam helpen vanuit België, top zulke vrienden!